Jedną z usług świadczonych przez naszą firmę TSline jest międzynarodowy i ponadgabarytowy drogowy transport nazywany również spedycją nienormatywną. Obejmuje pojazd lub zespół pojazdów, z naciskami osi (z ładunkiem lub bez), które przekraczają dopuszczalne, przewidziane dla danej drogi wymiary lub takie, których rzeczywista masa całkowita jest większa od dopuszczalnych (określają je przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku. Prawo o ruchu drogowym). W znaczącej części przypadków odnosi się do pojazdów razem z towarem mających powyżej 16,5 m długości, 4 m wysokości, 2,5 m szerokości i 42 tony ciężaru całkowitego. Za ładunki przewożone w ramach transportu drogowego ponadgabarytowego uznaje się takie, które przewyższają ustalone normy w zakresie wymiarów oraz wagi. Krajowa lub międzynarodowa spedycja drogowa obejmować może w tym przypadku takie towary, jak maszyny budowlane, urządzenia przemysłowe, zbiorniki czy różnego rodzaju elementy konstrukcyjne.
Przepisy regulujące transport drogowy ponadgabarytowy
Przepisy regulujące ten rodzaj przewozu przewidują 5 różnych rodzajów zezwoleń wydawanych przez zarządcę drogi, starostę lub Naczelnika Urzędu Celnego w zależności od przekroczenia wytycznych odnoszących się do masy, wymiarów lub nacisków osi w pojazdach. Dokument ten jest niezbędny do dokonywania ładunków na terenie Polski. Zezwolenie na przewóz drogowy otrzymuje podmiot, który wykonuje transport ponadgabarytowy. Uwzględniać powinno ono informacje na temat czasu trwania i dokładnej trasy przejazdu pojazdu oraz kryteriów dopasowania infrastruktury. Istotne jest również określenie rodzaju pilotowania dla przewozu nienormatywnego. Zasady odnoszące się do nienormatywnej spedycji międzynarodowej reguluje między innymi konwencja CMR. Zezwolenie wydaje odpowiednie państwo, przez którego teren odbywa się przewóz ładunku.
Kluczem do udanego krajowego lub międzynarodowego transportu ponadgabarytowego jest odpowiednio przygotowany proces logistyczny, za który odpowiadają eksperci od spedycji.